alla mina åsikter

läs om vad jag tycker ifall du bryr dig

Det här med att vara tjock...

Publicerad 2016-09-12 00:25:57 i Allmänt,

Idag har det varit mycket snack om en viss debattartikel från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/debatt/article23490355.ab
 
Sara Songbird har gjort en video där hon säger vad hon tycker om denna artikel: https://www.youtube.com/watch?v=5Bo6G98c31U
 
Nu ska jag säga vad jag tycker. Denna pappan måste stoppas, han är vuxen men håller på med sitt barn som om det ända han läst i hela sitt liv är veckotidningar. Han tror att det han behöver oroa sig för gällande hans dotter är hennes fysiska hälsa. Let me tell u: NO! Vad jag förstod från artikeln så tränade hon, och åt typ inget sött så hennes fysiska hälsa borde vara bättre än de flesta! Men nej, pappan bryr sig nog inte ett skvatt om hon egentligen har hög vilopuls eller lågt blodtryck, om hon gillar att spela fotboll och äta frukt. Det verkar inte ha någon som helst betydelse för honom, utan det som spelar roll är siffrorna på vågen. Sluta Pappa Daniel, snälla sluta göra såhär mot din dotter!
 
 
Nu har vi det överstökat, att hennes fysiska hälsa nog är riktigt bra! Hennes psykiska hälsa... Hon behandlades alltså från extremt tidig ålder uppenbarligen annorlunda från andra barn, för att hon inte dög till. Om det skulle vara nog med att hennes hälsa tydligen inte var bra nog så handlar viktnedgång i dagens samhälle till 99% om utseende. Då räknar jag med "LCHF - Gör dig otroligt häsosam på en vecka!" - rubrikerna också, för det handlar inte om hälsa där heller, det handlar om utseendet. Det är självklart inte hälsosamt varken att sluta med kolhydrater, det som ger oss energi eller att vänta sig resultat inom en vecka...
 
Så när barnet nu växer upp kommer hon utan tvekan tänka att hon är ful oh för tjock - för det är nästan omöjligt att inte göra det när man från 6 års ålder blivit behandlat som att man inte räcker till. Och det där är läskigt nära psykisk ohälsa som depression. Pappan är rädd att hon ska dö 13 år för tidigt, jag är rädd att hon ska dö 80 år för tidigt när jag tänker på självmordsstatistiken gällande ungdomar idag. Såhär skulle jag tänka om hälsa ifall jag hade barn: 1. Lider mitt barn av en sjukdom? 2. Kan mitt barn 100% ärligt svara "bra" när jag frågar hur hen mår? Om svaret är ja på båda så ska jag absolut inte oroa mig. Att träna, ja, det minskar nog risken för både fysisk och psykisk ohälsa rejält. Och att inte äta godis varje dag, det också. Men att göra det i syfte för att barnet ska förlora några kilon gör bara saken värre. 
 
Hela denna situation är helt fuckad, jag blir så trött på hur vi alla tror att det ända man behöver göra för att bli hälsosam är att tänka hysteriskt mycket på hur många kalorier det och det innehåller och att göra 30 squats om dagen.
 
smh
 
a.d.i.ó.s
 

Kommentarer

Postat av: Josef Boberg

Publicerad 2016-09-12 15:42:51

Ca 40 % av svenska folket lider av övervikt. Dags att börja tala om det ?

Svar: Vadå Dags att börja tala om det? Alla snackar om vikt konstant! Otroligt många tidningsrubriker och reklamer handlar om "såhär går du ner i vikt!" men aldrig har jag sett motsvarande gällande psykisk ohälsa.
simsochsdant.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela